در این مقاله قصد داریم گوشی Realme GT Master Edition که از بهترین میان رده‌های سال گذشته بوده و اکنون با قیمت مقرون به صرفه در دسترس است را با یکی از گوشی‌های میان رده محبوب ۲۰۲۲ یعنی POCO X4 Pro مقایسه کنیم.
 گوشی میان‌رده POCO X4 Pro که از بهترین‌های حال حاضر بازار است در مقایسه با برخی از گوشی‌های سال ۲۰۲۱ که همچنان در بازار موجودند، قیمت بالاتری دارد. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا خرید این گوشی منطقی است؟


به گزارش یزدفردا به نقل از فرارو، تا امروز گوشی POCO X4 Pro 5G پرفروش‌ترین گوشی سال ۲۰۲۲ در بخش میان رده در بازار جهانی بوده است. اما امسال بسیاری از کاربران رویه جدیدی را پیش گرفته اند. آن‌ها متوجه شدند که قیمت گوشی‌های هوشمند افزایش یافته است و در بسیاری از موارد بهتر است یکی از گوشی‌های تولید سال گذشته خریداری شود، چرا که گوشی‌های پارسال دارای برچسب قیمتی مقرون به صرفه تری هستند. برای مثال گوشی هوشمندی مانند Realme GT Master Edition، در حال حاضر، مقرون به صرفه‌تر از POCO X4 Pro 5G است. این در حالی است که در مورد برخی از ویژگی ها، در سطح بالاتری نسبت به میان‌رده پوکو قرار می‌گیرد. در اینجا مقایسه‌ای بین مشخصات آن‌ها انجام داده‌ایم که به کاربران در انتخاب میان آن دو کمک کند. در ابتدا مشخصات کامل این دو دستگاه در جدول زیر خلاصه شده است.

نسخه مستر ریلمی GT یا نسخه پرو پوکو X4

طراحی

طراحی جذاب‌تر متعلق به گوشی هوشمند Realme GT Master Edition است. اول از همه باید بگوییم که نازک‌تر و سبک‌تر است، زیرا با صفحه نمایش کوچکتر و باتری کوچکتر عرضه می‌شود. علاوه بر این، این گوشی دارای یک گزینه رنگ خاص به نام Voyager Grey است که با پوشش چرمی پنل پشتی ارائه می‌شود. این مدل توسط طراح معروف ژاپنی، نائوتو فوکاساوا، طراحی شده است. این دستگاه به لطف این طراحی، قطعا یکی از اصلی‌ترین و جذاب‌ترین گوشی‌های میان رده است. در نقطه مقابل گوشی POCO X4 Pro 5G حجیم‌تر و بزرگ‌تر است. اما از سوی دیگر، این گوشی میان‌رده دارای گواهی IP53 است که نشان از مقاومت این دستگاه در برابر نفوذ آب و گرد و غبار دارد. با این حال، در مجموع گوشی میان رده Realme، برنده مقایسه طراحی است.

صفحه نمایش

مشخصات نمایشگر‌های این دو گوشی بسیار به هم نزدیک است. هر دوی آن‌ها دارای پنل‌های AMOLED با رزولوشن فول اچ دی پلاس، ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز هستند. از طرفی گوشی POCO X4 Pro 5G گواهی HDR۱۰ را به خاطر کیفیت تصویر عالی در پلتفرم‌های استریم دریافت کرده است. این گوشی همچنین دارای بلندگو‌های استریو برای ایجاد تجربه صوتی بهتر است. در نقطه مقابل گوشی Realme GT Master Edition یک حسگر اثرانگشت درون صفحه‌نمایش ارائه می‌کند که پیشرفته از حسگر اثر انگشت کناری ارائه شده در میان رده POCO می‌باشد. گوشی POCO X4 Pro 5G قرار است به لطف گواهی HDR10 کیفیت تصویر بهتری ارائه دهد، اما گوشی Realme همچنان با صفحه نمایش عالی عرضه می‌شود و بسیاری از مردم متوجه تفاوت‌های جزئی نمایشگر این دو گوشی نمی‌شوند.

نسخه مستر ریلمی GT یا نسخه پرو پوکو X4

سخت‌افزار و نرم‌افزار

اگر به دنبال دستگاهی با بالاترین عملکرد هستید، پس باید بدون درنگ به سراغ Realme GT Master Edition بروید. دلیل این برتری ساده است: نسخه مستر ریلمی جی تی، پردازنده بهتری دارد. چنان که پیشتر هم گزارش داده بودیم این گوشی با یک پردازنده Qualcomm Snapdragon 778G هشت هسته‌ای عرضه شده است. این تراشه یکی از بهترین پردازنده‌های میان رده است و با حداکثر فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌کند. از طرفی گوشی POCO X4 Pro 5G، برخلاف میان رده ریلمی دارای فضای ذخیره‌سازی قابل افزایش است، اما پردازنده Snapdragon 695 5G که در آن استفاده شده، عملکرد ضعیف‌تری دارد. علیرغم عرضه گوشی POCO در فوریه ۲۰۲۲، هر دو گوشی همچنان از اندروید ۱۱ که از پیش نصب شده، استفاده می‌کنند. با این حال قرار است پس از آپدیت، هر دو به اندروید ۱۲ مجهز شوند. گوشی Realme GT Master Edition در حال حاضر شروع به دریافت به‌روزرسانی پایدار در بازار هند کرده است و این به روز رسانی به زودی در بازار اروپا نیز عرضه خواهد شد.

دوربین

در مقایسه دوربین‌های پنل پشتی، گوشی POCO X4 Pro 5G پیروز میدان است. این گوشی دارای سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی است که در مقایسه با دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی رقیب خود، می‌تواند سطح بالاتری از جزئیات را در شرایط خاص ثبت کند. با این حال، دوربین‌های ثانویه دو گوشی یکسان هستند. در هر دو گوشی، یک لنز ۸ مگاپیکسلی فوق عریض و یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی در کنار دوربین اصلی قرار گرفته است. در نقطه مقابل در مقایسه دوربین سلفی پنل جلویی، گوشی Realme GT Master Edition با دوربین ۳۲ مگاپیکسلی خود پیروز رقابت است.

نسخه مستر ریلمی GT یا نسخه پرو پوکو X4

باتری

بزرگترین مزیت POCO X4 Pro 5G وجود باتری بزرگتر است. این باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت، قادر است با یک بار شارژ، بیشتر از میان رده ریلمی خدمات ارائه دهد. البته از نظر سرعت شارژ تفاوت مهمی وجود ندارد، زیرا فناوری‌های شارژ دو گوشی مشابه هم است.

قیمت

در پایان به بحث مهم قیمت می‌رسیم. گوشی POCO X4 Pro 5G دارای قیمت اولیه ۳۰۰ یورو برابر با ۳۲۵ دلار در بازار اروپا است. در نقطه مقابل، می‌توان گوشی Realme GT Master Edition را با قیمت ۲۵۰ یورو برابر با ۲۷۱ دلار در مغازه‌های خرده فروشی خریداری کرد. قیمت پایین‌تر این مدل در حقیقت به خاطر ارائه شدن این دستگاه در سال ۲۰۲۱ است.

نتیجه‌گیری

در پایان در مورد گوشی Realme GT Master Edition به طور خلاصه باید گفت که دارای نقاط قوتی مانند طراحی جذاب چرمی، چیپست بهتر، دوربین سلفی برتر، حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش، ابعاد جمع‌و‌جور‌تر، وزن سبک‌تر و اتصال وای فای ۶ است. مهمترین نقطه ضعف این گوشی در مقابل میان رده پوکو، دوربین اصلی ضعیف‌تر در پنل پشتی است. از طرفی، گوشی شیائومی POCO X4 Pro 5G دارای دوربین بهتر پنل پشتی، باتری بزرگتر، اسلات Micro SD، گواهی IP53 و بلندگو‌های استریو است. نقطه ضعف این گوشی سخت‌افزار سطح پایین‌تر آن نسبت به رقیب است.
در مجموع باید جمع بندی کنیم که هیچ برنده قطعی‌ای در این مقایسه وجود ندارد. گوشی POCO X4 Pro 5G دارای باتری بزرگ‌تر، دوربین پنل پشتی بهتر و بلندگو‌های استریو است و در مقابل گوشی Realme GT Master Edition عملکرد سخت‌افزاری بالاتر، دوربین پنل جلویی بهتر و طراحی زیباتر را ارائه می‌دهد.

منبع:

gizmochina

 

برترین گوشی‌های نمایشگاه موبایل MWC 2022

 

 

 

یزدفردا "کنگره جهانی موبایل (MWC) از روز ۲۸ فوریه (۹ اسفند) تا سوم مارس (۱۲ اسفند) در بارسلون اسپانیا برگزار شد. در این گزارش قصد داریم به بررسی برخی از گوشی‌های برتر این رویداد بپردازیم.


به گزارش یزدفردا به نقل از فرارو، رویداد MWC بزرگ‌ترین نمایشگاه مربوط به گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید. در کنار گوشی‌های هوشمند، برخی محصولات مشابه مانند لپ‌تاپ، تبلت و ساعت‌های هوشمند هم معرفی می‌شود. در رویداد MWC در سال ۲۰۲۲ شاهد رونمایی از محصولات جذابی بودیم.


از گوشی Oppo Find X5 Pro شروع می‌کنیم. این گوشی پرچمدار مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۱ است و دارای صفحه نمایش بزرگ ۶.۷ اینچی LTPO۲ AMOLED با نرخ تازه سازی تطبیقی از ۱ تا ۱۲۰ می‌باشد. سیستم دوربین پنل پشتی این گوشی شامل دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی و یک دوربین تله فوتو ۱۳ مگاپیکسلی می‌شود. دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی این گوشی دارای تثبیت کننده ۵ محوره نیز هست. این دستگاه مجهز به یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با شارژ سیمی ۸۰ واتی و شارژ بی سیم ۵۰ وات است. این باتری در عرض ۱۲ دقیقه ۵۰ درصد شارژ می‌شود. این گوشی پرو در اواسط ماه مارس با قیمت ۱۳۰۰ یورو در دسترس خواهد بود.


بر خلاف مدل پرو، مدل استاندارد Oppo Find X5 دارای تراشه قدیمی‌تر اسنپدراگون ۸۸۸ است. این گوشی یک صفحه نمایش ۶.۵ اینچی AMOLED دارد که از مدل پرو کوچکتر است. این نمایشگر هرچند LTPO نیست، اما همچنان نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز را ارائه می‌دهد. دوربین‌های دو مدل یکسان هستند، با این تفاوت که مدل استاندارد فاقد تثبیت‌کننده ۵ محوره است، ولی به جای آن دارای قابلیت OIS کلاسیک است. این گوشی دارای یک باتری ۴۸۰۰ میلی آمپر ساعتی است که مانند مدل پرو از شارژ ۸۰ واتی از طریق سیم پشتیبانی می‌کند، اما برخلاف مدل پرو، شارژ بی سیم ۳۰ واتی را ارائه می‌دهد. این مدل استاندارد به زودی عرضه خواهد شد و قیمت آن از ۱۰۰۰ یورو آغاز می‌شود.

برترین گوشی‌های رویداد MWC 2022 بارسلون
حال نوبت سومین مدل از گوشی اپو Find X5 می‌شود. گوشی Oppo Find X5 Lite از پردازنده Dimensity 900 استفاده می‌کند. این گوشی دارای صفحه نمایش ۶.۴۳ اینچی AMOLED با نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز می‌باشد. انرژی این دستگاه توسط یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی با شارژ سیمی ۶۵ واتی تأمین می‌شود. این باتری، برخلاف باتری دو مدل دیگر، به شارژ بی سیم مجهز نیست. دوربین این مدل در سطح پایین تری نسبت دو مدل دیگر Find X5 قرار دارد. سیستم دوربین پنل پشتی این گوشی شامل یک دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی (بدون تثبیت کننده) و دوربین ۸ مگاپیکسلی فوق عریض می‌شود و فاقد لنز تله فوتو می‌باشد. مدل Lite به زودی با قیمت ۴۸۰ یورو در دسترس خواهد بود.


سری به محصولات آنر می‌زنیم. گوشی Honor Magic4 Pro دارای دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی (یکی عریض و دیگری فوق عریض) است. دوربین تله فوتو این گوشی دارای یک پریسکوپ ۹۰ میلی متری و یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی با وضوح بالا است. صفحه نمایش ۶.۸۱ اینچی LTPO OLED این دستگاه نرخ تازه سازی تطبیقی ۱ تا ۱۲۰ هرتز را ارائه می‌کند. باتری ۴۶۰۰ میلی آمپر ساعتی این گوشی به نسبت باتری کوچکی به شمار می‌آید، اما در نقطه مقابل از شارژ ۱۰۰ واتی سیمی و بی سیم پشتیبانی می‌کند. برای رسیدن به شارژ ۱۰۰ درصدی در زمان شارژ سیمی به ۳۰ دقیقه و در زمان شارژ بی سیم به ۳۵ دقیقه زمان احتیاج داریم. این مدل پرو در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ (بهار ۱۴۰۱) عرضه می‌شود و قیمت آن ۱۱۰۰ یورو خواهد بود.


گوشی Honor Magic4 دارای همان صفحه نمایش و همان چیپست (اسنپدراگون ۸ نسل ۱) استفاده شده در مدل پرو است. مدل پرو دارای امتیاز ۶۸ آی پی است که نشان از مقاومت این دستگاه در برابر گرد و غبار و آب دارد. اما مدل استاندارد فقط IP54 را ارائه می‌دهد. چنان که می‌دانید کد آی پی یا درجه حفاظت یک عدد دو رقمی است که بر اساس آن محفظه‌های تجهیزات الکتریکی، از نظر میزان مقاومت در برابر نفوذ عوامل خارجی رتبه بندی می‌شوند. رقم اول (دهگان) بین صفر تا ۶ است و سطح حفاظت در برابر جسم سخت خارجی را نشان می‌دهد. رقم دوم (یکان) بین صفر تا ۸ است و میزان حفاظت دستگاه در برابر آب را نشان می‌دهد. هر چه این عدد بیشتر باشد، مقاومت دستگاه بالاتر است.


این گوشی مجهز به یک دوربین پریسکوپ ۸ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۵ برابر است. در نهایت باید اضافه کنیم که انرژی این دستگاه توسط یک باتری ۴۸۰۰ میلی آمپر ساعتی فقط از طریق شارژ سیمی ۶۶ واتی شارژ می‌شود. گوشی Magic4 در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ (تابستان ۱۴۰۱) با قیمت ۹۰۰ یورو عرضه می‌شود.

برترین گوشی‌های رویداد MWC 2022 بارسلون
گوشی Realme GT2 Pro در ماه ژانویه معرفی شد و رویداد MWC برند ریلمی بر روی عرضه جهانی این گوشی متمرکز بود. این گوشی دارای یک نمایشگر LTPO۲ AMOLED با قطر ۶.۷ اینچی و نرخ تازه سازی تطبیقی از ۱ تا ۱۲۰ هرتز است. پردازنده این گوشی، یک تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸ نسل ۱ می‌باشد. این دستگاه همچنین دارای دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی است که لنز اولتراواید آن با ارائه ۱۵۰ درجه میدان دید، فوق العاده است. این گوشی لنز تله فوتو ندارد، اما به یک دوربین میکروسکوپ با بزرگنمایی ۴۰ برابری مجهز است. باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی این گوشی با سرعت ۶۵ وات شارژ می‌شود. قابلیت شارژ بی سیم در این گوشی وجود ندارد. شارژ این باتری از صفر تا صد در صد در ۳۳ دقیقه انجام می‌شود. فروش این گوشی از هفته آینده شروع می‌شود و در حالی که قیمت خرده فروشی آن ۷۵۰ یورو اعلام شده، یک پیشنهاد تخفیف اولیه با قیمت ۶۵۰ یورو نیز وجود خواهد داشت.


گوشی Realme GT2 دارای صفحه نمایش استاندارد AMOLED با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز است. پردازنده این گوشی یک مدل قدیمی‌تر از اسنپدراگون، یعنی اسنپدراگون ۸۸۸ می‌باشد. سیستم دوربین این گوشی شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، سنسور فوق عریض با میدان دید ۱۱۹ درجه و سنسور ۸ مگاپیکسلی می‌شود. چنان که مشخص است، سنسور فوق عریض این گوشی میدان دید کمتری نسبت به مدل پرو دارد. این گوشی یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با قابلیت شارژ ۶۵ وات دارد که کاملا مشابه مدل پرو است. گوشی GT2 فعلا دارای قیمت اولیه ۴۵۰ یورو است که البته پس از شروع فروش آزاد به ۵۵۰ یورو می‌رسد.


ما نمی‌دانیم که گوشی Lenovo Legion Y90 دقیقا چه زمانی در صحنه جهانی عرضه می‌شود، اما این یک گوشی بازی جذاب است که ارزش منتظر ماندن را دارد. این گوشی مجهز به پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۱ است و نسخه برتر آن دارای ۵۱۲ گیگابایت حافظه UFS می‌باشد. این گوشی دارای صفحه نمایش ۶.۹۲ اینچی بسیار بزرگ است که نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز و نرخ نمونه برداری لمسی ۷۲۰ هرتز را ارائه می‌دهد. در مجموع شش Trigger برای انجام بازی وجود دارد که چهار تا از آن‌ها در کنار قاب و دو تا روی نمایشگر قرار گرفته است. باتری بزرگ ۵۶۰۰ میلی آمپر ساعتی این گوشی گیمینگ را می‌توان با سرعت ۶۸ وات از طریق یکی از دو درگاه USB-C شارژ کرد. یکی از این درگاه‌ها USB 3.1 Gen2 و دیگری USB 2.0 است. شارژ کردن این گوشی از صفر تا صد درصد حدودا ۳۵ دقیقه زمان می‌برد. قیمت Y90 از ۴۰۰۰ یوان (برابر با ۵۸۰ یورو) شروع می‌شود. البته در زمان عرضه جهانی، قیمت این دستگاه بالاتر از ۵۸۰ یورو خواهد بود.


گوشی Poco X4 Pro 5G از جمله گوشی هاییست که به نسبت قیمت، امکانات سطح بالایی ارائه می‌دهد. این گوشی مجهز به تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ و صفحه نمایش ۶.۶۷ اینچی AMOLED با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز است. سیستم دوربین این دستگاه شامل یک دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی و یک دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی است. انرژی این گوشی از طریق یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی که از شارژ نسبتاً سریع ۶۷ واتی پشتیبانی می‌کند، تأمین می‌شود. شارژ این باتری از صفر تا صد درصد ۴۱ دقیقه زمان می‌برد. همه این امکانات تنها با پرداخت ۲۷۰ یورو در اختیار شما قرار می‌گیرد.


گوشی Poco M4 Pro اولین گوشی برند پوکو از سری M است که به صفحه نمایش ۶.۴۳ اینچی AMOLED با نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز مجهز شده است. این دستگاه از چیپست Helio G96 استفاده می‌کند و دارای دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی و لنز فوق عریض ۸ مگاپیکسلی می‌باشد. این گوشی همچنین دارای باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی است که تنها از شارژ ۳۳ واتی پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین برای رسیدن به صد در صد شارژ به ۵۸ دقیقه زمان نیاز داریم. این مدل را می‌توان با تخفیف خرید زودهنگام با قیمت ۲۰۰ یورو تهیه کرد.

منبع: gsmarena


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا